همه چیز درباره لامپ یو وی

بازدید: 5,802 بازدید
همه چیز درباره لامپ یو وی|آکواتول
  • همه چیز درباره لامپ یو وی

    نور ماورا بنفش و یا همان UV برای آب ، لامپ یو وی یک اشعه میکروب کش ساطع می کند که DNA یا RNA ارگانیسم های تک سلولی را تغییر داده یا مختل می کند. اشعه ماورا بنفش لامپ یو وی یک ضدعفونی کننده آب برای کنترل جلبک ها ، باکتری ها و تک یاخته ها است. این موجودات را بدون هیچ گونه تاثیر مضر از بین می برد.

    نور ماورا UV بنفش برای آب ، کنترل بیماری ماهی ، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زای مضر را کنترل می کند و همچنین با از بین بردن جلبک های شناور آزاد ، آب اکواریوم را شفاف نگه می دارد.

    ضدعفونی کننده و استریل کننده UV چه کاری انجام می دهد؟ برای جلوگیری از گسترش میکروارگانیسم ها از ماهی و مرجان و بی مهره به ماهی دیگر از طریق آب ، از یک دستگاه ضدعفونی کننده UV یووی استفاده می شود. این دستگاه همچنین در کاربردهای برکه برای کنترل جلبکهای شناور آزاد که باعث سبز شدن و یا قهوه ای شدن آب میشود مورد استفاده قرار می گیرد.

    اگر به درستی کار شود ، میکروارگانیسم های شناور آزاد توسط نور ماورا بنفش یو وی از بین می روند. توجه داشته باشید که ارگانیسم ها باید در آبی باشند که به دستگاه ضدعفونی کننده یووی برخورد میکند. نور ماورا بنفش لامپ یو وی uv هیچ عوارضی ندارد و ارگانیسم های متصل به ماهی (به عنوان مثال مرحله بزرگسالان ایچ) یا سنگ ها (به عنوان مثال ، جلبک ها) را از بین نخواهد برد.

    -دستگاه های ضدعفونی کننده UV چگونه کار می کنند؟ دستگاه ضدعفونی کننده UV از یک لامپ فلورسنت میکروب کش استفاده می کند که با طول موج تقریبی 254 نانومتر (2537 آنگستروم) نور تولید می کند. آب حاوی باکتری و جلبک از روی سطح لامپ یووی عبور می کند و با این طول موج تابش می شود.

    وقتی نور به باکتری ها / جلبک ها نفوذ می کند ، DNA (ماده ژنتیکی) را جهش داده و از رشد / تکثیر ارگانیسم جلوگیری می کند.

    چه عواملی بر اثربخشی دستگاه های ضدعفونی کننده UV تأثیر می گذارد؟

    – اندازه و نوع ارگانیسم: از نظر تئوری اشعه ماورا بنفش می تواند ویروس ها ، باکتری ها ، جلبک ها و پروتوزوها را از بین ببرد. به طور کلی ، ارگانیسم های بزرگتر مانند تک یاخته ها نسبت به ارگانیسم های کوچکتر مانند باکتری ها ، به دوز بالاتری از اشعه ماورا UV بنفش نیاز دارند. اما بین ارگانیسم های مختلف از همان نوع تفاوت هایی نیز وجود دارد: برخی از باکتری ها نسبت به بقیه در برابر اشعه ماورا resistant بنفش مقاومت بیشتری دارند

    – قدرت لامپ: میزان نور ماورا بنفش لامپ یو وی تولید شده توسط لامپ در وات لامپ نشان داده می شود. لامپ هایی با توان بالاتر ، نور ماورا بنفش بیشتری تولید می کنند. توانایی لامپ فلورسنت میکروب کش در تولید نور ماورا بنفش با افزایش سن لامپ یووی کاهش می یابد و در بیشتر موارد ، لامپ هر 6 ماه نیاز به تعویض دارد.
    نور ماورا بنفش بهتر است در دمای ۴۰ تا ۴۳ درجه فارنهایت تولید شود. دمای سردتر منجر به خروجی کمتری می شود. – نفوذ اشعه ماورا بنفش: اگر نور ماورا بنفشuv نتواند به آب نفوذ کند ، موثر نخواهد بود. کدر بودن آب باعث کاهش نفوذ می شود.

    دستگاه های ضدعفونی کننده یو وی باید بعد از فیلترهای بیولوژیکی و مکانیکی قرار گیرند تا آب هنگام ورود به دستگاه ضدعفونی کننده تا حد امکان شفاف باشد. شوری همچنین بر نفوذ تأثیر می گذارد. نور ماورا UV بنفش بهتر از آب شور نسبت به آب شیرین نفوذ می کند. سرانجام ، تمیز بودن لامپ یا روکش مهم است.

    اگر یک رسوب یا مواد معدنی لامپ یا روکش آن را بپوشاند ، نور به طور جزئی یا کامل مسدود می شود. فاصله لامپ از آب نیز در اثربخشی تأثیر می گذارد. نور ماورا بنفش فقط تا عمق 5 میلی متر به آب شور و شفاف نفوذ خواهد کرد.

    – زمان تماس: هرچه مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش uv آب بیشتر باشد ، قدرت کشتار بیشتری نیز وجود دارد. زمان تماس که تحت تأثیر میزان جریان آب است: سرعت جریان کندتر باعث افزایش زمان تماس می شود. طول لامپ همچنین بر زمان تماس تأثیر می گذارد. با لامپ یو وی طولانی تر از نظر عمر ، آب برای مدت زمان طولانی با نور یو وی تماس می گیرد.

    متغیر دیگری که باید در نظر گرفت ، زمان گردش آب است (مدت زمانی که برای عبور کل حجم آب آکواریوم از دستگاه ضدعفونی کننده لازم است).

    از آنجا که آب “استریل شده” هنگام بازگشت به طور مداوم با آب موجود در آکواریوم مخلوط می شود ، “استریل سازی” تمام آب موجود در آکواریوم غیرممکن است. این تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که تمام آب برداشته شود ، استریل شود و یکبار دیگر به آکواریوم برگردانده شود. این ممکن است منجر به آب استریل شود ، اما مطمئناً باعث خرابی ساکنان آکواریوم می شود! محاسبه زمان گردش آب از نظر ریاضی دشوار است ،
    دستگاه های ضدعفونی کننده UV چگونه کار می کنند؟
    – دما: نور ماورا بنفش بهتر است در دمای ۴۰ تا ۴۳ درجه سانتیگراد تولید شود. دمای سردتر منجر به خروجی کمتری می شود.

    -در کدام نوع سیستم ها باید از دستگاه های ضدعفونی کننده لامپ یو وی استفاده کرد و چه فوایدی دارد؟
    از یک دستگاه ضدعفونی کننده لامپ یو وب ممکن است در هر آکواریومی استفاده شود ، با این حال ، در آکواریوم های کوچکتر (کمتر از۱۰۰ لیتر) ، هزینه ممکن است آن را غیر عملی کند. دستگاه های ضدعفونی کننده اشعه UV در سیستم های مخزنی متعددی که دارای فیلتر مشترک هستند بیشترین کمک را می کند.

    در یک سیستم مخزن منفرد ، آنها در کنترل شیوع یک بیماری عفونی در صورت بروز مفید هستند. این امر خصوصاً در مخازن بسیار بزرگ و آنهایی که دارای مقدار زیادی سنگ زنده و مرجان هستند ، صید ماهیان بیمار را با مشکل روبرو می کند و یا استفاده از داروهای خاص منع مصرف دارد.

    کنترل بیماری به ویژه هنگام افزودن ماهی جدید به یک آکواریوم تاسیس شده بسیار مهم است ، زیرا 98 درصد علاقه مندان از آکواریوم قرنطینه استفاده نمی کنند. در استخرها ، دستگاه های ضدعفونی کننده یووی یکی از بهترین روش ها برای کنترل جلبک های شناور آزاد است و باعث شفافیت برکه میشود که به صاحب استخر اجازه می دهد ماهی را ببیند و از آن لذت ببرد.

    ضدعفونی کننده لامپ یو وی همچنین باکتری های شناور آزاد را در آب حوضچه از بین می برد.

    محدودیت ها و عوارض جانبی بالقوه مضر دستگاه های ضدعفونی کننده UV چیست؟

    دستگاه های ضدعفونی کننده UV جایگزینی برای فیلتراسیون بیولوژیکی و مکانیکی خوب ، تعویض منظم آب و کنترل مناسب چرخه نیتروژن نیستند. ضدعفونی کننده یووی باید به عنوان یک بیمه نامه در نظر گرفته شود. ضدعفونی کننده های یووی در برابر جلبک های رشته ای یا سایر موجودات مزاحم یا بیماری زا که شنا در آب آزاد نیستند بی اثر خواهند بود.

    اگرچه دستگاه ضدعفونی کننده UV معمولاً هیچ آسیبی نخواهد داشت ، اما در اولین روزها به دلیل تشکیل نشدن کلنی باکتری در آکواریوم نباید از آن استفاده شود ، زیرا ممکن است باکتری های مفید را قبل از اتصال به محیط زیست یا ماسه از بین ببرد.

    محدودیت ها و عوارض جانبی بالقوه مضر دستگاه های ضدعفونی کننده یو وی چیست؟
    بسیاری از داروها می توانند توسط نور ماورا بنفش “بی اثر” شوند ، بنابراین هنگام استفاده از داروها ، به ویژه درمان های مس کلاته ، دستگاه ضدعفونی کننده باید خاموش شود. نور ماورا UV بنفش پیوند عامل کلات را “می شکند” و آکواریوم غلظت ناگهانی و کشنده مس یونی پیدا میکند.

    از دستگاه ضدعفونی کننده یو وی می توان برای کنترل انگلها استفاده کرد ، اما میزان جریان موردنیاز آن چنان کند است که در آکواریوم های بزرگتر تا حدی غیر عملی است ، مگر اینکه از سیستم های اشعه ماورا UV بنفش بزرگتر (40W +) استفاده شود. دستگاه های ضدعفونی کننده اشعه ماورا بنفش می توانند در هنگام عبور آب ، آب را گرم کنند ، به خصوص اگر وات بزرگتر از اندازه لازم برای آکواریوم باشد. برای نگه داشتن آب آکواریوم در دمای مناسب ممکن است یک چیلر لازم باشد.

    چه سبک های ضدعفونی کننده اشعه یو وی موجود است؟

    سبک های دستگاه های ضدعفونی کننده اشعه یووی به جهت گیری آنها هنگام استفاده (افقی یا عمودی) یا موقعیت آنها در جریان آب (به صورت خطی یا آویزان) ‌مربوط می شود. تمام دستگاههای عمودی باید به صورت عمودی استفاده شوند ، در حالی که برخی از دستگاههای افقی (Rainbow) را می توان به صورت عمودی و همچنین به صورت افقی استفاده کرد. برخی از سبک ها می توانند به صورت خطی استفاده شوند و یا در پشت مخزن آویزان شوند. واحدهای تخصصی برای استفاده در کاربردهای فضای باز / برکه طراحی شده اند.

    سبک جدیدتری از دستگاه ضدعفونی کننده اشعه ماورا بنفش ، “مارپیچ مضاعف” نامیده می شود ، باعث افزایش زمان تماس آب و نور لامپ یووی می شود زیرا آب به صورت مارپیچ دو برابر از لوله عبور می کند. مدل ها ممکن است روکش کوارتز داشته باشند یا نداشته باشند. به دستگاههایی که دارای روکش هستند گاهی اوقات “لامپ خشک” گفته می شود.

    سیستم های آب سرد باید دارای روکش کوارتز باشند تا خروجی مناسب نور UV را حفظ کنند. روکش تمیز کردن دوره ای و تعویض لامپ را راحت تر می کند. به گفته رابرت فنر ، آکواریست ، نویسنده و سخنران مشهور ، ویژگی های یک دستگاه ضدعفونی کننده UV خوب عبارتند از:

    – یک واحد بالاست جداگانه (از راه دور) که می تواند در مکانی عاری از صدمه به گرما و آب قرار گیرد
    – یک چراغ نشانگر برای بررسی عملکرد “روشن”
    – ویژگی “خودکار روشن” برای روشن کردن واحد UV در صورت قطع موقتی برق
    – کوپل هایی که به راحتی در سیستم شما قرار می گیرند
    – روکش کوارتز یا تفلون با هزینه کم یا بدون هزینه اضافی
    – تمام سطوح تماس با آب غیر خورنده – ضمانت ها و ضمانت های قابل قبول

    اندازه صحیح دستگاه ضدعفونی کننده UV چگونه تعیین می شود؟

    این تنها قسمت “پیچیده” استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده است. برای استفاده مناسب ، دستگاه ضدعفونی کننده یووی باید با دبی مناسب مطابقت داشته باشد تا “از بین بردن دوز” کارآمد برای ارگانیسم هایی که می خواهید از بین ببرید اطمینان حاصل شود.

    این میزان جریان باید با اندازه آکواریوم مطابقت داشته باشد تا مقدار مناسب “چرخش” آب تأمین شود. اکثر تولیدکنندگان جدولی تهیه می کنند که حداکثر اندازه آکواریوم و دبی مناسب را برای هر مدلی که تهیه می کنند توصیه می کند. هنگام مقایسه تولیدکنندگان ، درک اینکه رتبه بندی در مورد در نظر گرفتن آنها متفاوت است:

    – بازده لامپ: بعضی از آنها از 100 درصد کارایی و برخی دیگر از بازده کمتری برخوردار هستند(به عنوان مثال ، 60 درصد در اواخر عمر لامپ مشاهده می شود) – ارگانیسم برای از بین بردن: باکتری ها / جلبک ها یا پروتوزوآ – وضوح آب: شفاف یا کدربودن – افت انتقال از طریق روکش کوارتز این تفاوت ها تهیه قوانین کلی بسیار دشوار است.

    اگر در نحوه محاسبه رتبه بندی مطمئن نیستید با سازنده مشورت کنید. دستگاه ضدعفونی کننده UV یو وی چگونه نصب می شود؟ قبل از بازگشت آب به آکواریوم ، دستگاه ضدعفونی کننده UV باید آخرین قطعه در سیستم باشد. قبل از آن باید فیلترهای بیولوژیکی و مکانیکی و هر فیلتر شیمیایی یا مبدل حرارتی در سیستم وجود داشته باشد.

    دستورالعمل های سازنده را در هنگام نصب دنبال کنید. اکثر واحدها از اتصالات میله ای شیلنگ برای اتصال به پمپ آب مناسب استفاده می کنند یا به گونه ای طراحی شده اند که به اتصالات اضافی به عنوان اتصالات لغزنده پی وی سی یا اتصالات میله شیلنگ اجازه می دهند.

    برنامه مناسب نگهداری از دستگاه های ضدعفونی کننده UV چیست؟

    روکش کوارتز باید ماهانه بررسی شود و با الکل پاک شود. برخی از دستگاه های ضدعفونی کننده اشعه ماورا بنفش بزرگتر دارای واحد مکانیزم پاک کن برای نگهداری آسان تر هستند. برای اکثر واحدها ، لامپ UV باید پس از 6 ماه استفاده مداوم تعویض شود ، اما این زمان ممکن است متفاوت باشد ، بنابراین حتماً به توصیه های سازنده عمل کنید.

    هنگام نصب یا تعویض لامپ ، هرگز هنگام روشن شدن دستگاه به لامپ نگاه نکنید. انجام این کار می تواند باعث آسیب دائمی چشم شما شود. (آسیب می تواند بدون احساس ناراحتی ایجاد شود). همیشه هنگام انجام تعمیر و نگهداری ، واحد را از برق جدا کنید تا از شوک احتمالی محافظت شود. با روشن شدن ، لامپ در هوا گرم می شود و ممکن است غوطه ور شدن آن در آب باعث شکستن آن شود.
    گرد آورنده :سعید شعبانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    دسته بندی تجهیزات آکواریوم
    اشتراک گذاری
    نوشته های مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    ورود به سایت